O nouă intervenție artistică la Reșița!

Muzeul Banatului Montan invită publicul la vernisajul proiectului „Împing orașul prin memoria mea”, o expoziție semnată de Aurora Király și Iosif Király. Evenimentul va avea loc vineri, 3 octombrie 2025, ora 18:00, la Casa Pittner. Sub acest titlu se reunesc două explorări creative complementare prin serii precum „Reconstrucții – Burning with Desire” (Iosif Király) sau „Women at Work” și „Timelines of Transformation” (Aurora Király). Proiectul face parte din seria „Niște artiști și un muzeu ‘închis’. Atunci când arta angajează un public plictisit”, coordonată de Muzeul Banatului Montan.

Expoziția surprinde în mai multe straturi, prezentul orașului Reșița, filtrat prin colaje fotografice digitale și compoziții abstracte ce se conectează la tiparele muncii. Fotografiile din seria „Reconstrucții – Burning with Desire” documentează fostul combinat siderurgic și uzinele din Reșița, în timp ce lucrările fotografice și textile cu intervenții de desen ale Aurorei Király reflectă industria de confecții din oraș. Astfel, cei doi artiști aduc împreună direcții de cercetare artistică dezvoltate anterior individual, reunite acum într-un context local marcat și de renovarea Muzeului Banatului Montan. Este prima expoziție în care Aurora și Iosif Király expun împreună, într-o cercetare comună a peisajului industrial și urban din Reșița. Expoziția poate fi vizitată până pe 3 noiembrie 2025.

Încă din perioada RO-Archive mi-am dorit să fotografiez în diferite centre industriale. La Reșița, într-un mod inexplicabil, nu am reușit. Știam de combinat și auzisem de oțelărie încă din familie; eu m-am născut la Reșița și părinții mei aveau prieteni și cunoștințe care, direct sau indirect, aveau legătură cu uzina.” – Iosif Király

În timp ce Reconstrucțiile lui Iosif Király propun o privire transversală asupra uzinelor și furnalelor Reșiței, cercetare ce va continua și în viitoare iterații în serile dezvoltate pe termen lung de către artist, lucrările Aurorei Király urmăresc o realitate mai discretă, adesea invizibilă: munca, în special cea a femeilor. În seriile „Women at Work” și „Timelines of Transformation”, imaginile create cu aparatul de fotografiat se extind prin desen, cusături și tipare, conturând o solidaritate afectivă.

Contextul proiectului este unul particular: Muzeul Banatului Montan se află în proces de renovare și este temporar inaccesibil publicului. În această perioadă, muzeul a ales să se deschidă simbolic către oraș, coordonând experiențe culturale alternative în spații cu acces limitat sau neconvențional. „Împing orașul prin memoria mea”, expoziția semnată de Aurora și Iosif Király, împreună cu curatoarea Cristina Stoenescu, face parte din inițiativa „Niște artiști și un muzeu ‘închis’. Atunci când arta angajează un public plictisit”, organizată de Muzeul Banatului Montan, în parteneriat cu Primăria Reșița și co-finanțată de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Proiect co-finanțat de AFCN – Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri proiect: Muzeul Banatului Montan Reşiţa, Consiliul Județean Caraș-Severin, Primăria Municipiului Reşiţa, Centrul Cultural Şcoala Pittner, Societatea Transport Urban Reşiţa, TVC.ro.

Parteneri media: Radio România Reșița, Modernism, Agenția de carte, Express de Banat, Jurnal de Caraș Severin (caon.ro), resita.ro.

Pentru informații suplimentare – Muzeul Banatului Montan Reșița www.mbmr.ro,
Livia Magina și Felix Velimirovici – coordonatori proiect (maginalivia@gmail.com, felix.velimirovici@gmail.com),  

Biografiile artiștilor:
Aurora Király activează la intersecția dintre fotografie și desen, artă textilă și instalație, explorând modul în care mintea înregistrează, retrăiește momente din trecutul apropiat, creează amintiri. Aurora Király este interesată în special de formarea identității și de statutul femeilor în societate, urmărind tipare discrete în imaginarul colectiv, la limita dintre spațiile publice și cele private. 

Lucrările sale se află în colecții importante, precum Muzeul de Artă Modernă din New York (MoMA), Muzeul Național de Artă Contemporană din București, Colecția de Artă Contemporană a Parlamentului European, precum și din colecții private din Europa și America de Nord. 

Iosif Király explorează relația dintre percepție, timp, sincronicitate și memorie prin intermediul fotografiei, instalațiilor artistice, desenului și, mai recent, prin lucrări video. A inițiat și coordonat proiecte de cercetare legate de schimbările care au avut loc în România postcomunistă: D-Platform, RO-Archive, Triaj, Tinseltown, reunind echipe arhitecți, artiști vizuali și antropologi. În anii 1980, Iosif Király a devenit activ în rețeaua de mail-art, o mișcare underground internațională înființată de Fluxus. După 1989, a expus atât individual, cât și în cadrul grupului subREAL*. 

Lucrările lui Iosif Király se regăsesc în numeroase colecții private și publice, recent achiziționate de Muzeul de Artă Modernă din New York (MoMA), precum și în cadrul colecțiilor de la Muzeul Național de Artă Contemporană din București, Colecția 2000+ Arteast, Moderna galerija, Ljubljana*; Stedelijk Museum, Amsterdam; Light Work, Syracuse, New York; Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart, Berlin; Neue Galerie Graz am Landsesmuseum Joanneum; Muzeul de Artă Contemporană, Ars Aevi, Sarajevo*; Q Contemporary, Budapesta*; Colecția Benetton; Fondazione Cassa di Risparmio di Modena; Banca Centrală Europeană, Frankfurt; Hypo Bank, Frankfurt*.